Uwaga! 18 lipca 2014 r. weszła w życie nowa ustawa o zbiórkach publicznych
Nowa ustawa została opracowana przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wspólnie z organizacjami pozarządowymi. Ustawa wprowadza wiele zmian m.in. elektroniczną formę zgłaszania zbiórek.

Zmiany wprowadzone od 18 lipca 2014 r.:

  • zostają zniesione urzędowe zgody na zbiórki publiczne,

  • zgłoszenia zbiórek publicznych (czyli zbiórek gotówki i darów w przestrzeni publicznej) można dokonywać pocztą lub elektronicznie na ogólnopolskim portalu http://zbiorki.gov.pl, gdzie będą również publikowane sprawozdania. Aby dokonać zgłoszenia elektronicznie należy posiadać podpis elektroniczny lub bezpłatny „profil zaufany” czyli podpis elektroniczny przeznaczony do kontaktu obywateli z administracją, który można założyć na portalu http://epuap.gov.pl,

  • zbiórki elektroniczne – np. przez przelewy – można prowadzić bez dodatkowych formalności,

  • zniesiona zostaje opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz obowiązek publikacji sprawozdań w prasie.

Decyzje o zbiórkach wydane przed wejściem w życie nowej ustawy nadal będą obowiązywały – te zbiórki będą rozliczane na dotychczasowych zasadach.

 

Tekst jednolity ustawy dostępny jest w Dzienniku Ustaw RP pod adresem http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2014/498.

Wykonanie: DBS